Wat is Rauwkost?

RAUWKOST is een muziekfestival in het laatste rauwe stukje van Den Bosch: de Kop van ‘t Zand. Deze bonte uitmarkt laat je kennis maken met alle uithoeken van het gebied en geeft een overzicht van het actuele activiteitenaanbod in de stad.

Jonge ondernemers, artiesten en makers laten het rauwe randje van de stad zien en horen. In vier oude fabrieken maak je kennis met muziek en kunst van alle soorten en maten: verrassende bandjes, toffe expo’s en feestjes tot in de late uurtjes.

Vanaf het begin ben ik onderdeel geweest van RAUWKOST. De eerste editie liep ik stage voor mijn mentor; Noël Josemans. Samen met Noël hebben we de gehele marketing en communicatie opgezet en veel nachten doorgehaald. Nu ik zzp’er ben werk ik voor Noël omdat we op elkaar kunnen bouwen. Naast RAUWKOST heb ik ook geholpen met eFFect Festival.

Bronnen:

Detailpagina RAUWKOST website

Detailpagina RAUWKOST website

De RAUWKOST website is mobile first ingericht. Dat betekent dat de prioriteit ligt bij dat de website op zijn best werkt als je deze op je mobiele telefoon bekijkt. En als je de website op je computer bekijkt hij ook overzichtelijk met lekker veel ruimte rondom elementen.

De detailpagina’s voor de programma onderdelen van RAUWKOST Festival moeten alle informatie voor dat onderdeel bevatten. Waar is het? Wat is het? Hoe laat begint het? Allemaal vragen die je je kunt stellen als je besloten hebt welk programma onderdeel je wilt bijwonen. Voordat je die beslissing hebt gemaakt moet je eerst onderzoeken of dit een programma onderdeel is voor jou. Welke stijl, avontuurlijk of iets wat je al kent? Is het een band? Een workshop, of misschien een kunstwerk.

Daarnaast zijn er diverse locaties die mee doen om RAUWKOST mogelijk te maken. Daar hoort bij dat deze locaties hun eigen podia krijgen in het programma met extra informatie wat die locatie naast RAUWKOST te bieden heeft.

Header RAUWKOST website

Header RAUWKOST website

Hoe begin je de ervaring op je festival website. Wat wil je als eerste duidelijk maken en laten zien? Dat is natuurlijk de datum van de aankomende editie en de relevantste video, waarschijnlijk de after movie van de vorige editie. Een fijne sectie die je goed kunt plaatsen zonder dat het de sfeer van de rest van de website zou verstoren. Deze header is goed leesbaar en bevat 3 actie knoppen; tickets kopen, meedoen met de organisatie en de video.

Content overlay programma onderdelen

Content overlay programma onderdelen

Voor social media wil je uit iemand tijdlijn springen! Aandacht trekken, laten zien dat het festival iets vets te vertellen heeft. En ssst, ook om de doelgroep over te halen om naar het festival te komen. Rauwkost heeft veel diverse locaties en hoe kun je dat goed laten zien met zo min mogelijk uitleg. Verschillende kleuren, en een eigen uniek RAUWKOST icoon. Een fijn template waar je makkelijk content in kunt vormen. Je hebt alleen een 1x1 uitsnede nodig van een foto. Waar het is, welk thema en hoe het heet.

Extra icons voor locaties of social media

Extra icons voor locaties of social media

Als vormgever is het ook belangrijk om al bestaande huisstijlen te omarmen en te vermenigvuldigen. De stijl van het logo, de locatie icons en de website is bedacht door vormgever Thom Brand. Aangezien RAUWKOST een groeiend festival is veranderen er vaak locaties of komen er meer bij. Dan schiet ik te hulp om de huidige huisstijl toe te passen op de signage van nieuwe locaties en projecten.

RAUWKOSTTV

RAUWKOSTTV

Voor de 3e editie van RAUWKOST festival ben ik een belangrijk onderdeel geweest van het video productie team. Hierover heb ik een RAUWKOSTTV blog geschreven. De eerste 3 afleveringen hebben we voorafgaand aan het festival bedacht en uitgevoerd. Mijn taak was het filmen, het geluid, en het monteren van de afleveringen. Daarbij heb ik de muziek gezocht en in After Effects de bumper (geanimeerd door Roy de Haan) aangepast per aflevering. En ik heb de afleveringen online gezet zodat deze gedeeld konden worden op Facebook en Instagram.

Tijdens het festival zelf heb ik B-roll footage gemaakt en afwisselend met de presentatoren Johan en Maud rondgelopen over het terrein. Mijn grootste taak was veel sfeer opnames maken van het festival voor in de toekomst. Bijvoorbeeld marketing doeleinden voor de volgende editie. Daarom heeft onze regisseur Aaron editors en een extra cameravrouw geregeld zodat we goed voorbereid het festival konden vastleggen op film.

Made by Jane Fotografie voor Rauwkost

Waar ik mijn creativiteit echt los kan laten gaan is als ik een camera vast heb. De 3e editie heb ik naast B-roll ook hier en daar foto’s gemaakt van de sfeer en de locaties. Er hebben voorafgaand aan het festival meerdere meetups plaatsgevonden om ideeën te pitchen en het RAUWKOST te ontmoeten. Hier heb ik voor social media doeleinden 2 keer gefotografeerd.